Pressmeddelande: Ericssons traineeprogram mest attraktivt bland toppstudenter

2011-10-24

Ericssons traineeprogram mest attraktivt bland toppstudenter

En tydlig trend är att intresset för en traineeplats som första arbete fortsätter att växa bland unga akademiker

Undersökningen visar att Ericsson har det populäratste traineeprogrammet. ABBs traineeprogram rankas som nummer två och Volvo Group hamnar på en tredjeplats.

- Att listan toppas av Ericsson och ABB är inte så förvånande, båda företagen har starka varumärken och lång tradition med sina traineeprogram, säger Carl Dahlman Olofsson på Traineeguiden.se.

ABBs program är över 100 år. Scania som återfinns på en 6e plats har arbetat med talangfrågor på det här sättet sedan 60-talet.

Tiondeplatsen, konsultföretaget Connectas traineeprogram har en annorlunda profil vilket attraherar en målgrupp som kanske tidigare inte sett traineeprogram som den primära karriärstarten.

- Att Connecta är med på topp 10 visar att traineeprogram ofta är framgångsrika ur ett employer branding-perspektiv, även om företaget är verksamt i en annan bransch än de som traditionellt erbjuder traineeplatser.

Undersökningen genomfördes av Traineeguiden.se som frågade samtliga 250 sistaårsstudenter som deltog på Traineedagen vilka företag de är mest intresserade av att gå traineeprogram hos.

Traineedagen genomfördes den 7 oktober och är Nordens första traineekonferens. 250 sistaårsstudenter träffades för att mingla, gå på seminarier, lära sig mer om traineeprogram och träffa företag med traineeprogram. De deltagande universitets- och högskolestudenterna hade fått ansöka om plats och var utvalda utifrån studieresultat och CV.

Topp 10 för samtliga studenter samt teknikstudenter respektive ekonomistudenter bifogas.

Maja Löfgren, mobil: 070-910 54 55, epost: maja.lofgren@traineeguiden.se

Mer information: www.traineedagen.se, www.traineeguiden.se