Pressmeddelande: Schyssta traineeprogram får certifikat

Ladda ned som pdf

2006-10-23

Schyssta traineeprogram får certifikat

Antalet traineeprogram ökar snabbt bland svenska företag. Samtidigt är det mer otydligt än någonsin vad det egentligen innebär att vara trainee. För att underlätta för både företag och sökande lanserar nu Civilingenjörsförbundet (CF) tillsammans med TraineeGuiden.se en certifiering av traineeprogram.

– Tanken med certifikatet är att i första hand visa de nyutexaminerade studenterna vad ett schysst traineeprogram ska innehålla. Samtidigt blir det en vägledning för företagen, framför allt de företag som är nya på området, säger Johan Bringle, studentombudsman och projektledare på CF.

Både CF och Traineeguiden.se, vars sajt listar samtliga svenska traineeplatser, har sett att det finns ett stort behov av att definiera vad traineeprogrammen bör innehålla. För att höja kvaliteten på dessa inför man nu ett särskilt certifikat.

– Vi får många samtal från studenter som frågar oss om vilka företag som erbjuder riktiga traineeprogram. Certifikatet kommer att underlätta betydligt för dessa studenter när de söker en traineeplats, säger Bjarne Kristiansen, en av grundarna av TraineeGuiden.se.

Certifikatet innehåller följande fem krav:

1. Traineeanställningen ska likställas med en tillsvidareanställning
  2. Program ska finnas för hela traineeprogrammet
  3. Längden på ett traineeprogram ska vara 9-30 månader
  4. Ingångslönen för en traineeanställning ska vara på samma nivå som ingångslönen för en vanlig anställning
  5. Arbetsgivaren ska kunna erbjuda traineen relevanta arbetsuppgifter efter traineeprogrammet

Se certifikatet i sin helhet på www.cf.se och www.traineeguiden.se

För mer information:

Johan Bringle, studentombudsman CF, 070-653 42 72

Bjarne Kristiansen, grundare Traineeguiden.se, 070-935 79 44

Civilingenjörsförbundet (CF) samlar civil- och högskoleingenjörer i Sverige och är med sina mer än 100 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.cf.se
1 januari 2007 går CF ihop med Ingenjörsförbundet och bildar det nya förbundet Sveriges Ingenjörer.

TraineeGuiden.se är den ledande hemsidan för studenter som söker traineeplats. Sedan 2001 listas där Sveriges samtliga traineeprogram. Se även www.TraineeGuiden.se